Saturday, May 28, 2011

Santai

Tak pernah ada dalam perancangan untuk bercuti ke Negara Maju dan mahal seperti UK, USA atau pun Europe.

Melihat pada currency, boleh pening dbuatnya, dengan penginapan, makanan dan serba serbi yang mahal, tak berbaloi rasannya nak bercuti dinegara tersebut bagi orang yang berpendapatan sederhana seperti kita.
Peluang ke Jepun, lebih tepat lagi Tokyo pada awal may lalu macam mimpi saja. Kami menjejakkan kaki keTokyo, antara bandaraya termaju dan kos hidup termahal didunia pada 10 may lalu.

Tokyo hanya muncul dalam plan bercuti apabila En Ahmad Jamuli dan keluarga bekerja dan menetap disana pada awal tahun lepas. Tentunya tempat penginapan sudah selesai.
Perancangan hanya dibuat pada awal tahun, urusan paspot, visa dan semestinya ongkos perlu diselesaikan. Plan awal hampir terbantut bila gempa bumi dan tsunami melanda, tiket terpaksa ditunda.

Bila tiba pada 10 may di tokyo, kejutan pertama walau pun ada dalam ingatan ialah masalah komunikasi. Orang jepun amat cintakan bahasa ibunda mereka walaupun dengan sesiapa sahaja.
Berurusan dengan Imigration sudah ada kesukaran walau pun mereka amat membantu.
Sepanjang 10 hari di Tokyo, banyak sangat pengajaran yang didapati. Pergi lah keceruk mana pun, tempat mereka sangat bersih.
Dibelakang lorong pun sangat bersih. Rumah sampah disetiap apartment bersih, tiada air dan boleh tidur jika mahu tanpa ada bau yang tidak enak. Hatta lori simen ready made yang macam siput pun bersih dan berkilat. Tong sampah amat sukar ditemui, hanya ada disekitar mesin air dan mini market. Rakyat mereka akan menyimpan sampah dalam bag dan hanya membuang bila jumpa tong sampah atau dibawa balik dibuang dirumah,,, menakjubkan displin mereka.

Sepanjang 10 hari, pengangkutan awam menjadi pengangkutan kami. Ketepatan masa dalam sistem pengangkutan amat mengkagumkan. Train, Subway, monorel, erl, bullet train, dan bas amat cekap dan tiba tepat pada waktunya. Train akan tiba pada setiap dua minit pada waktu puncak, saya tak pernah tunggu lebih dari 4 minit untuk naik train. Setiap train ada 10 gerabak,,
jadi tidak hairan lah kenapa pengangkutan awam menjadi pilihan penduduk jepun.
Kad seperti touch n go boleh digunakan utk bayar tambang bas, train dan shopping dikedai terpilih.Rakyat Jepun dalam train akan membaca atau pun berinternet melalui handphone. Yuran internet juga murah dan laju speednya.

Selain dari displin, kebersihan, Jepun juga amat selamat untuk semua orang termasuk pelancung. anak anak sekolah rendah berumur 9, 10 tahun menaiki bas dan train seorang diri tanpa ada rasa takut . Penyeluk saku tak perlu dirisaukan, tidak perlu takut kecurian barang, dan tak ada mat rempit dijalanan kerana motorsikal amat kurang , hanya polis, despatch dan segelintir orang termasuk posmen yang menggunakan motor.Agaknya motorsikal Jepun untuk pasaran negara luar.

Saya tertanya tanya... Masyarakat Jepun ni mengamalkan tuntutan agama Islam seperti kebersihan, amanah dan jujur, suka membantu dan tidak suka meminta minta.

to be continued---

2 comments: